E10 tanken, wel of niet?

Sinds 1 oktober 2019 is het oude Euro95 vervangen door E10. Benzine, vermengd met (maximaal 10%) bio-ethanol. Sindsdien gaan er veel verhalen rond over de invloed van de bio-ethanol op de motor en de prestaties. Wat vinden wij daar van? Nou, dit.

Wat doet bio-ethanol met je motor?

Consumenten TV programma Radar besteedde er al aandacht aan en ook de website Nieuwsmotor bericht over E10 benzine en bio-ethanol. De E10 is minder stabiel dan benzine zonder bio-ethanol. Wij zien zelf in de werkplaats, met name bij oudere motoren met carburateur, bijvoorbeeld de volgende gevolgen:

  • Verstopte en vervuilde sproeiers
  • Vervuilde, vastzittende vacuumschuiven
  • Vervuilde vlotterbakjes

Ook kunnen na wat langere stilstand startproblemen ontstaan. Dat komt waarschijnlijk omdat met de nieuwe benzine de vluchtige bestanddelen (nog) sneller verdwenen zijn. Ook trekt ethanol water aan en water in de benzinetank is nooit een goed idee.

Tot slot is ethanol een agressief goedje, dat rubber onderdelen, afdichtingen en pakkingen kan aantasten.

Heb ik een keuze?

Jazeker! In de meeste premium benzines zit namelijk helemaal geen bio-ethanol, zo blijft uit onderzoek van Nieuwsmotor. Die brandstoffen zijn duurder maar zorgen, volgens de claims van de fabrikanten, voor een lager verbruik, hoger vermogen (met name bij motoren met standaard al een hoog rendement) en een schonere motor.

Die E5 sticker zit op de pomp omdat deze volgens de regelgeving nu eenmaal verplicht is. Dat betekent dat er maximaal 5% bio-ethanol mág zijn verwerkt, maar in de meeste gevallen is dat dus 0%.

Regeltjes

Brandstof, of het nu E10 of een premium variant is, moet altijd aan strenge eisen voldoen die voor iedere fabrikant gelijk zijn. Aangezien de regels steeds strikter worden, is niet gezegd dat alle fabrikanten die nu geen bio-ethanol in de premium benzine stoppen, dat ook niet blijven doen. Maar dat wordt dan, volgens de E5 sticker, nooit meer dan 5%. Voor nu.

Wat je tankt, moet je natuurlijk zelf weten. Heb je een oudere motor en wil je toch E10 tanken? Overweeg dan om een additief toe te voegen om de brandstof wat stabieler te maken. Dit hebben we voor de motoren die bij ons in de winterstalling staan in ieder geval alvast gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *